GENERELLE BETINGELSER

Gældende for forholdet mellem lejer og butikken:
Komma
Studsgade 6
8000 Aarhus C
CVR: 40393617

BOOKING

Reoler kan bookes fysisk i butikken eller her på vores hjemmeside www.komma-aarhus.dk.

AFTALEGRUNDLAG

Disse handelsbetingelser udgør sammen med kommas faktura og ordrebekræftelse samt ethvert bilag vedlagt de førnævnte dokumenter det samlede aftalegrundlag mellem komma og kunden (”aftalegrundlaget”). En af Komma udarbejdet ordrebekræftelse har forrang for disse handelsbetingelser, såfremt dokumenterne er indbyrdes modstridende.

Kunden kan acceptere ”aftalegrundlaget” enten ved underskrift, ved sin handlemåde eller ved skriftlig eller elektronisk accept, herunder ved accept på e-mail. Når kunden booker reolen efter at være gjort bekendt med aftalegrundlaget, udgør booking en accept af aftalegrundlaget. Modtager kunden først aftalegrundlaget efter booking, udgør ibrugtagning af reolen det senest mulige tidspunkt for accept af aftalegrundlaget.

Ændringer af og tillæg til aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.

Komma handler som fuldmægtig og handler dermed på kundens vegne samt for kundens regning og risiko. Dette indebærer, at komma alene formidler handlen mellem kunden og den slutbruger, som køber kundens varer. Komma handler ikke som kommissionær for kunden.

PRISER OG ÅBNINGSTIDER

Priserne angivet på hjemmesiden er inklusive moms.

Komma er berettiget til at ændre alle priser uden varsel med virkning fra begyndelsen af den næstkommende kalendermåned, efter besked om prisændring er fremsendt til kunden.

1 uges reolleje er 7 dage. 1 uge er for eksempel fra mandag til og med den efterfølgende søndag = 7 dage. 2 måneder er 8 uger og 3 måneder er 12 uger. Bemærk, at vi har fast søndagslukket. Komma forbeholder sig retten til at holde ekstraordinært lukket ved sygdom eller lignende. Komma bestræber sig derudover på at holde ekstraordinært åbent, hvis det vil være gavnligt for butikken og lejerne – eksempelvis på udvalgte søndage, helligdage samt midnatsåbent i byen eller lignende. 

BETALING

Komma er ikke forpligtiget til at stille reolen til rådighed for kunden, før kunden har betalt lejen. Efter samme betingelser kan ibrugtagning standses.

Betaling skal ske senest 8 dage fra fakturadato, medmindre anden frist fremgår af den udsendte faktura. Dog skal betaling for leje af reolen altid ske senest før kunden overtager reolen.

Betaling ved modregning kan ikke finde sted, hvis kundens modkrav er omtvistet.

Ved forsinket betaling opkræves morarenter efter rentelovens almindelige regler.

KOMMISSION

Komma formidler alene salg af varer, som kunden har ejendomsretten til. Komma har således på intet tidspunkt ejendomsretten til varerne, og ethvert beløb betalt til Komma er et vederlag for service ved formidling af salget mellem kunden og den slutbruger, som køber varerne af kunden.

Komma opkræver 20 % af salgsprovenuet i vederlag for formidling af salg af kundens varer i forbindelse med reolleje. Ved ALL IN opkræves 50 % af salgsprovenuet i vederlag for formidling af salg af kundens varer.

UDBETALING OG AFREGNING

Komma udbetaler månedligt provenuet fra salget af kundens varer til kunden efter fradrag af vederlag for salgsformidling.

Komma opkræver et lejebeløb pr. måned i lejeperioden. De til enhver tid gældende reols lejepriser fremgår her.

Komma opkræver et ydelsesbeløb ved afsluttende afregning for tilvalgte ydelser. De til enhver tid gældende ydelsespriser fremgår her.

FORTRYDELSESRET

Når du har booket en reol hos Komma, har du 14 dags fortrydelsesret. Ønsker du at gøre brug af denne, kræver det, at du møder op butikkens åbningstid. Bemærk, at såfremt din lejeperiode starter indenfor 14 dage fra den dag, du booker, fraskriver du dig din 14 dages fortrydelsesret. Ligeledes ophører fortrydelsesretten, når der mindre end 14 dage til din lejeperiode begynder.

ERHVERVSDRIVENDE

Hvis du påtænker at sælge ting fra din reol, som hører ind under eget erhverv, skal det oplyses ved booking samt godkendes af Komma. Det samme er gældende, hvis du vil sælge varer fra en momsregistreret virksomhed. Du er selv ansvarlig for at indberette korrekte oplysninger til SKAT.

STANDARD FOR VARER OG ORDEN

Dine varer skal være i pæn stand – det skal være rent og uden større fejl som huller, skader osv. Tøj skal være nystrøget eller dampet. Du kan leje damper i butikken ved opsætning af varer i din reol.

Komma bestræber sig på, at være en butik med kvalitetsvarer, som matcher tidens trends og derfor skal din reol som minimum indeholde 10 varer som er af efterspurgte mærker og stil. Reolerne må indeholde både tøj, sko, accessories og tasker mm. til kvinder. Er du i tvivl om, hvorvidt din vare passer ind i komma, er personalet behjælpelige med rådgivning herom.

Når reolen er booket, kan du fylde den med dine varer fra kl. 12.30 lørdag inden lejeperiodens start.
Komma kan uden varsel leje reolen ud til en anden, hvis du uden forudgående aftale ikke har opstillet sine varer i løbet af den første dag af lejeperioden.

Din reol er dit ansvar. Vi forventer at du genopfylder selv. Uhygiejniske eller beskidte varer bortskaffes af personalet. Såfremt din vare har en mindre fejl uden betydning, skal dette fremgå på prismærket med stregkoden.

Hvis du ønsker at sælge dyrere mærkevarer som tasker eller sko, skal der medfølge kvittering eller ægthedsbevis på varen.

Du er velkommen til at fylde op med varer så ofte, du ønsker. Det koster 10 kr., hvis du skal have printet ekstra stregkoder (pr. ark), når du vil tilføje flere varer til din reol.

Det er vigtigt, at du selv sørger for, at alle varer er mærket korrekt med din unikke stregkode og påskrevet pris. Du kan enten fastgøre papmærker med en tekstilpistol eller påsætte klistermærke med stregkoden på et manilla-mærke eller lignende, som du sætter på med en snor. Vi anbefaler, at du ikke fastgør klistermærker direkte på tøjet, da de nemt falder af. Du er velkommen til at hente stregkoder i god tid inden, din lejeperiode begynder, så du kan klargøre dine ting hjemmefra.

For at minimere risikoen for ombyttede prismærker i butikken anbefaler vi, at du skriver både pris og beskrivelse af varen på manillamærket, evt. på den modsatte side af selve prismærket. Du kan også sætte 2 streger henover prismærket med varekoden og manillamærket, så at vi kan se det, hvis der er kommet nye klistermærker på varen.

Alle varer sælges som beset og kan derfor ikke byttes, returneres eller reklameres.

Størrelsesangivelsen på genstandene skal være intakt og ellers skal dette fremgå på prismærket med stregkoden.

Såfremt du ønsker at holde udsalg, skal du blot informere Kommas personale, således at vi kan notere det i it-systemet. Vi stiller udsalgsmærker til rådighed på henholdsvis 10, 25, 50 procent.

Reolen må ikke flyttes, og der må ikke fastgøres ting til reolen. Herudover er det ikke tilladt at placere varer udenfor din egen reol med mindre andet er aftalt med personalet – ellers disse vil blive fjernet uden varsel.

Ved indlevering af varer til “ALL IN” beslutter komma hvilke varer der kan sælges i butikken og sælger accepterer kommas prissætning af varen og de generelle betingelser af aflevering af varer til butikken.

TØMNING AF REOL

På lejeperiodens sidste dag (lørdag), skal reolen tømmes for dine resterende genstande. Såfremt reolen ikke er nedpakket senest kl. 12.00, vil komma nedpakke reolen for dig. Gebyrer for nedpakning af varer efterladt efter lejeperiodens udløb udgør kr. 200,- pr. salgsreol. Gebyrer for opbevaring udgør kr. 50,- pr. dag. Hvis du ønsker at donere nogle af dine varer til velgørende formål efter lejeperiodens udløb, kontakt da personalet i butikken ved nedpakning.

VARER UDEN PRISMÆRKE

Varer uden prismærke eller stregkode, samt varer efterladt efter lejeperiodens udløb, opbevares i 14 dage, hvorefter de bortskaffes for kundens regning og risiko. Komma er ikke ansvarlig for tab forvoldt ved denne bortskaffelse.

VARESIKRING

Der følger ubegrænset antal tøjalarmer med i prisen. Disse er sikret gennem et antennesystem v. indgangen til butikken. Lokalet er desuden overvåget, og vores medarbejdere er almindelig overvågne over for butikstyve.
Komma kan ikke stilles til ansvar for stjålne, tabte eller ødelagte varer, ombyttede prismærker og komma er ikke erstatningspligtig ved brand- og vandskade. I forbindelse med brand, vand eller indbrudstyveri skal din indboforsikring kunne dække dit tab – kontakt dit forsikringsselskab for mere information.

EJENDOMSRET & VAREBETINGELSER

Sælger er alene ansvarlig for at have uindskrænket ejendomsret og ret til at sælge varerne på reolen. Det er ikke tilladt at sælge ulovlige kopivarer, sikkerhedskompromitterende- eller sundhedsskadelige varer. Ligeledes ønsker vi ikke at have varepartier købt med henblik på videresalg hos Komma. Det er heller ikke tilladt at lægge visitkort eller anden markedsføring på reolen. Hvis du ønsker denne slags markedsføring – så tag en snak med os omkring et alternativ. Overtrædelse vil medføre bortskaffelse af disse varer og effekter uden varsel. Kommas medarbejdere har desuden ret til at afvise eller bortskaffe varer, som vurderes, ikke at leve op til butikkens standard – se blandt andet vores beskrivelse af standard for varer.

FORTROLIGHEDSPOLITIK

Komma forstår og respekterer vigtigheden af privatliv på internettet. Vi afslører derfor ikke information om kunder/brugere til tredje part, medmindre dette er nødvendigt for at implementere en transaktion eller øvrige dele af virksomhedens drift. Forretningen sælger ikke dine informationer til nogen tredjepart uden din forudgående tilladelse. For uddybende information vedrørende håndteringen af dine data – læs vores persondatapolitik HER